Perustiedot

 

Missä:

• Hervannan valtaväylällä välillä Valtatie 9 - Kanjonin silta

Kumpi Hervantaan päin menevistä kaistoista suljetaan:

• vasemman puoleinen kaista, jolloin vain yksi kaista etelään on käytössä

Kuinka pitkä osuus:

• Noin 1100 metriä, joka suljetaan liikenteeltä vaiheittain

Milloin alkaa:

• Hanke alkaa 28.3.2017

Milloin valmis:

• 31.8.2017 valmis
 

Kuka tekee:

• Tampereen Sähkölaitos rakennuttaa, KVL-Tekniikka urakoi

Millainen johto-osuus:

• Hakametsän lämpökeskuksen ja Hervannan välistä osuutta on uusittu jo viitenä vuonna ja tämä on viimeisin uusittava osuus. Alun perin väli Hakametsä - Hervanta on tehty 1970-luvun lopulla.
 

Miksi:

• Hervannan hakelämpölaitokselta saadaan putkea pitkin lämpöä kaupunkiin ja toisaalta hakelämpölaitoksen seisokkien aikaan Hervanta, Hallila ja Vuores saavat lämpönsä tätä putkea pitkin kaupungista.
 

Kiertotiemahdollisuudet:

• Vuoreksen läpi Ruskontietä tai Sotilaankatu - Turtolankatu - Lukonmäki
 

Miten:

• Vanhat putket ovat olleet betonikaukalossa, nyt tehdään uudemmalla tekniikalla, kiinnivaahdotetulla putkella. 
 

Muita työmaita yhtaikaa: 

• Kaupunki rakentaa samaan aikaan Siikin alikulkukäytävää, joka on johto-osuuden puolivälissä.

Kaukolämmön peruskorjaus Hervannan valtaväylällä

Huhti-elokuussa 2017 korjataan Hervannan valtaväylällä, Hervantaan päin menevän kaistan alla olevaa kaukolämpöputkea.

 

Pidetään koko kaupunki lämpimänä!

 

Hervannan valtaväylän alla sykkii kaupungin kuumavesisuoni. Kyseinen kaukolämpöputken osuus on vahvaa, 60 senttiä halkaisijaltaan olevaa putkea. Toinen putki on menovedelle, toinen paluuvedelle. Veden lämpötila riippuu ulkoilman lämpötilasta, mutta paukkupakkasilla vesi voi olla jopa 100-asteista.

Valtaväylän alla kulkevan putken uusimisella turvataan kaukolämmön toimitusvarmuus. Saneeraustyö kestää 28.3.-31.8.2017.

Työn rakennuttajana Sähkölaitos pyrkii pitämään tienkäyttäjät ajan tasalla työmaan tilanteesta. Ajantaisaisimmat tiedot löytyvät Tampereen Sähkölaitoksen Facebook- ja Twitter-sivuilta:

 

Reaaliaikaista liikennetilannetta voi seurata Googlen liikennekartasta (klikkaa linkki auki!)

 


Ajankohtaiset kuulumiset työmaalta (10.4.)

 

Työmaalla on kaivettu putkilinjaa suunnitellun mukaisesti kohti Hervantaa. Kaivuun yhteydessä paljastui kalliota, jota joudutaan louhimaan. Poraukset aloitetaan tällä viikolla ja koitetaan saada jo keskiviikon ja torstain aikana kiveä irtoamaan.

Tästä aiheutuu ajoittaisia keskeytyksiä liikenteelle. Katkot tehdään klo 10-14 välillä. Liikenne pysäytetään enintään viideksi minuutiksi kerrallaan. Muuten työ etenee suunnitellusti.
 

Ajankohtaiset kuulumiset työmaalta (3.4.)

 

Työmaalla on jo poistettu asfaltti puoleenväliin urakka-aluetta. Lisäksi on saatu asennettua suoja-aidat työmaa-alueelle sekä putkitehtaalta on ajettu kaksi kuormaa putkea työmaalle.

Aluksi liikenne näytti hiukan ruuhkautuvan aamupäivällä sekä iltapäivällä yleisinä ruuhka-aikoina. Loppuviikkoa kohti ruuhkautuminen on tasaantunut siten, että liikenne ruuhkaantuu vain ajoittain. Ihmiset ovat ilmeisesti oppineet käyttämään kiertoteitä.

Avattavan osuuden leveydestä on tullut kyselyitä: Kaukolämpöputken halkaisija on eristeineen 900mm ja niitä tulee kaksi kappaletta tien alle. Putkien väliin jää 20 cm vapaa tila sekä työvarat kummallakin reunalla 20 cm. Eli kokonaisuutena jo pelkkä kaivanto vie 2,40 m tilaa. Kaivanto leviää työturvallisuuden vuoksi tehtävien luiskausten vuoksi noin 3-metriseksi. Putket uusitaan vanhan putken viereen ja tämän vuoksi tie on pakko avata koko matkalta.

Yle Tampere on käynyt ajelemassa valtaväylällä aamuruuhkassa:

http://areena.yle.fi/1-4102058

 

 


 

Alla on karttakuva työmaa-alueesta. Työ on aloitettu pohjoisen suunnasta.


Klikkaa auki isompi kartta (avautuu eri ikkunaan)


Työmaan aikanakin pyritään pitämään kulku bussipysäkeille avoinna. Työmaan kohdalla on yhteensä neljä pysäkkiä kadun eri puolilla, kuten alla oleva kuva kertoo:


Tämä työ ei liity Tampereen kaupungin ratikkahankkeeseen. Ratikka tulee aikanaan menemään valtaväylän vierellä, ei ajokaistalla.

​​​​​​​​​