Reilu kaukolämpö

Tampereella kaukolämpö on erityisen reilua, sillä voitimme jo toistamiseen Vuoden Reilu kaukolämpöyritys -palkinnon. Edellinen palkinto on vuodelta 2012.
Vuoden Reilu kaukolämpö -palkinto jaettiin tänä vuonna kahdelle kaukolämpöyhtiölle, jotka ovat kehittäneet keskusteluyhteyttä asiakkaidensa kanssa. Tampereen Sähkölaitos sai kiitosta rohkeasta dialogista asiakkaiden kanssa myös sellaisista asioista, joista ei olla samaa mieltä – viimeisimpänä hinnoittelun muutoksista. Toinen palkittu on Kemin Energia.
Palkintoraadin puheenjohtaja Petri Pylsy Kiinteistöliitosta sanoo, että Reilu kaukolämpö -palkinnon kriteereissä painotettiin tänä vuonna asiakkaiden kanssa käytävää dialogia.
– Taito viestiä asiakkaille ja keskustella heidän kanssaan oli tällä kertaa tärkeämpää kuin esimerkiksi yritysten tekemät polttoainevalinnat tai kaukolämmön hintataso, Pylsy sanoo.
– Tyytyväisiä asiakkaita tavoiteltaessa muiden kaukolämpöyritysten kannattaa seurata Tampereen ja Kemin esimerkkiä kehittäessään keskusteluyhteyttä asiakkaiden kanssa. Energiamarkkinoiden myllerryksen keskellä on tärkeää, että yritykset pystyvät avoimesti viestimään esimerkiksi hintamuutosten syistä, hän jatkaa.
Palkintoraati kiittelee Tampereen Sähkölaitoksen halua ottaa asiakkaat mukaan tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen.
– Toiminnan kehittämisen keskiössä on hyvä keskusteluyhteys ja asiakkaiden prosessien ymmärtäminen, sanoo palkinnon vastaanottanut johtaja Pasi Muurinen Tampereen Sähkölaitokselta.
– Toisaalta olemme halunneet antaa asiakkaiden kokeilla erilaisia teknisiä ratkaisuja ja toimintamalleja, sekä oppia näistä kokeiluista yhdessä asiakkaiden kanssa, hän jatkaa.
 
Vuoden Reilu kaukolämpö -palkinnot jaettiin keskiviikkona 24.8.2016 Kaukolämpöpäivien yhteydessä Mikkelissä.
 

Asiakkaan kumppani 

 
Johtaja Pasi Muurinen ymmärtää valinnan taustat:
– Viime vuosien painopiste toimintamme kehittämisessä on ollut asiakasymmärryksen lisääminen ja organisaatiokulttuurin muuttaminen aiempaa asiakaslähtöisemmäksi. Tämä on tarkoittanut muun muassa tuote- ja palveluvalikoiman kehittämistä, mutta ennen kaikkea tapaamisia ja keskusteluja asiakkaiden kanssa aiempia vuosia enemmän. Meille on tärkeää ymmärtää, mitkä asiat tuottavat asiakkaille arvoa, jotta voimme lunastaa paikkamme asiakkaiden kumppanina joka lämmityskausi aina uudelleen.
Yksi viime vuosien uutuuksista lämmitysmarkkinoilla on ollut poistoilmalämpöpumppujen asentaminen kaukolämmöllä lämmitettäviin asuinkerrostaloihin, joissa ei ole koneellista ilmanvaihtoa ja lämmöntalteenottoa entuudestaan. Poistoilmalämpöpumpulla saadaan hyödynnettyä kiinteistöstä katon kautta taivaalle puhallettavan poistoilman lämpöenergia kiinteistön lämmittämiseen. Avoimella yhteistyöllä asiakkaiden ja LVI-urakoitsijoiden kanssa Tampereen Sähkölaitos on löytänyt parhaat käytännöt poistoilmalämpöpumpun ja kaukolämmön yhteensovittamiseen ja erityisesti energiansäästön maksimointiin.
Tänä kesänä Sähkölaitos ilmoitti kaukolämmön hinnoittelurakenteen uudistamisesta 1.1.2017 alkaen. Uudistamisen taustalla ovat merkittävät investointimme uusiutuviin ja kotimaisiin polttoaineisiin kaukolämmön hinnan vakauttamiseksi ja ympäristövaikutusten pienentämiseksi.
– Asiakkaamme ovat ilmaisseet tyytyväisyytensä investointiohjelmaamme ja erityisesti siihen, että uusiutuvien ja kotimaisten polttoaineiden merkittävä lisääminen sekä ympäristövaikutusten pienentäminen toteutettiin ilman kaukolämmön hinnankorotuksia, Muurinen tietää.
– Keskustelimme hinnoittelurakenteen uudistamisesta asiakkaiden kanssa etukäteen ja keskustelut jatkuvat myös tulevana syksynä asiakastapaamisissamme. Muutos on kokonaistasolla hintaneutraali kiinteiden maksujen noustessa ja muuttuvien maksujen laskiessa investointien myötä muuttuneen kustannusrakenteemme mukaisesti. Asiakaskohtaisesti kaukolämmön vuosikustannukset voivat muutoksen myötä nousta tai laskea keskimäärin 10 €/asunto.
 

Kiitos

 

Tampereen Sähkölaitos arvostaa valinnan Vuoden Reilu kaukolämpö -yritykseksi erittäin korkealle.
– Valinta osoittaa, että olemme oikealla tiellä toimintamme kehittämisessä ja että asiakaslähtöisyyden lisääminen on avain kilpailukyvyn parantamiseen, Muurinen sanoo.
– Erityisen iloisia olemme siitä, että valinta kohdistui meihin jo toisen kerran. Edellisen valinnan taustalla vuonna 2012 oli muun muassa asiakkaiden laskutusperusteiden oma-aloitteinen tarkistaminen etäluennalla kerättyyn mittausdataan perustuen.

 

 Reilu kaukolämpö - laatumerkki

 

  

Reilu kaukolämpö -laatumerkki myönnetään yritykselle, joka täyttää Energia-teollisuus ry:n yhdessä asiakkaiden kanssa määrittelemät laatuvaatimukset. Merkki on tae siitä, että yrityksen toiminta on avointa, reilua, kehityshakuista ja tiedottavaa.

 Lisää aiheesta Energiateollisuus ry:n sivuilta